Amigos!

Tulum, Sabado, 09 de enero de 2010

Hola amigos!

De tijd vliegt voorbij hier. Heb het reuze naar mijn zin in het stadje Tulum. Heb hier vrienden gemaakt en ben zo´n beetje blijven hangen. Het is goed om voor een poos op een plek te blijven en te genieten van goed gezelschap. Ik geniet.

Mijn avonturen in Mexico zijn fantastisch geweest! Ik zal proberen dehighlights te vertellen.

Eenmaal in Cancun aangekomen ontmoette ik een van de managers van Club ´La Luna´. Ik voelde me erg gehandicapt vanwege mijn gebrekkige of vrijwel ontbrekende ;) Spaans, maar gelukkig sprak hij Engels en vond ik mijn weg naar het kleine eiland Isla Mujeres (8 km lang – 800 meter weidt). Het eiland (van de vrouwen) dankt zijn naam aan de fonds van Franscisco Hernandez de Cordoba, die tijdens zijn zeiltocht vanuit Cuba op het eiland arriveerde en daar in de stenen tempels figuren van de Mayagod zag.

In poc-na hostel ontmoette ik Avigail, een tof wijffie uit Israel. Het klikte meteen en ondertussen zijn we nog steeds aan het samenreizen en gaan we zelfs samen naar Cuba. Onze dagen versleten we met cocktails, fietsen, yoga en zwemmen.

Op Isla Cozumel heb ik de mooiste duiken van heel mijn reis gemaakt!!! Terecht is het eiland immens populair onder de duikers. Sinds 1961, toen Jacques Cousteau het twee na grootste reef van de wereld vastlegde op tape, werd dit eiland beroemd om de spectaculaire koralen. Het was GEWELDIG! Met Deep blue divers zwommen we door grotten van gekleurde koralen, zagen we zeeslangen, murenen, de meest fluoriserende vissen en miniscule organismen. Een duik in het bijzonder was uniek omdat we 4 grote schildpadden zagen. Een van hen was aan de oppervlakte (25 meter boven ons) en zwom naar beneden vlak naast ons. En vlak daarna zagen we een nurseshark van 3 meter in een grot rusten. Wow! En ik heb naast een paar stingrays ook de big blue spotted manta ray gezien!!! Dat was kippenvel!

In hotel Edem (met schildpadden, een lieve kat en lekkende kranen) ontmoette Avigail en ik een paar Australische gasten met wie we heel wat gekaart, gepooled, gepingponged en gefeest hebben.

In Playa del Carmen aangekomen op het vaste land heb ik twee duiken met Scuba 10 gemaakt. De eerste afdaling was tot 27 meter op een zandbodem. Na wat wachten kwamen er 8 bullsharks naar ons toe zwemmen!! Rete spannend, want deze haaien staan in de top 3 van meest gevaarlijke. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stierhaai Ze waren zo´n 2 tot 3 meter groot?! We bleven op 1 plek en zij cirkelden om ons heen. Ze zijn zo powerfull en rustig onderwater. Ik vond het wel spannend toen ze heel dichtbei kwamen zwemmen, maar verder was het niet eng. De haaien zijn gewent aan duikers. Het is alleen wel stom dat een van de duikscholen in Playa (Phantom Divers) de bullsharks voert.. Geen slim idee!

Tweede duik in Playa was ik zo lucky. Ik zag naast grote krabben, kreeften en roggen ook een octopus!! Het meest bijzondere was dat ik hem van kleur zag veranderen. Wow!

Na mijn onderwateravonturen heb ik mij verwonderd over de Mayacultuur. Deze mensen waren super intelligent en het is reuze interessant om hun gebouwen, kunst en cultuuroverblijfselen te zien! In Tulum heb ik de ruines aan de kust bezocht (AD 1200-1521). Een mooie locatie met cactussen, iguanas en uitzicht over de turquoise zee. Voor de ingang van de ruines in Coba (AD 800-1100) vonden we tal van krokodillen in het meer. De pirámides van Coba waren in de jungle. Het rook er vochtig, er vlogen bijzondere vogels en er groeide rare paddestoelen. De maya´s gebruikten overigens veel hallucinerende mushrooms om in contact met de goden te komen.

Palenque was het meest overweldigend. De architectuur is zo inginieus. En de atmosfeer was spiritueel, misschien ook wel door het gebrul van de howlermonkeys. De Maya´s waren super slim. Ze hadden zelfs stromend wáter in hun stenen huizen en toilletten?! Onze gids vertelde ons over hun visie op de (platte wereld en reincarnatie), hun goden, hun balspelen, agricultuur, bondgenootschappen met andere steden en hun rituelen. De website http://www.mesoweb.com/ en het boek Forest of Kings bevat meer info over de Maya´s.

In deze omgeving van Chiapas zag ik het echte Mexico. Kraampjes aan de weg met kleding, gefrituurde bananen en wáter, kleine huisjes, gerimpelde mannen op hun paarden, gewapende militairen overal, vrouwen sjouwend met hout, armoede.., kinderarbeid en jungle. We sliepen in cabanas  (El Panchan) in de jungle naast een rivier. En we bezochten de prachtige watervallen van Aqua Azul en Misol-Ha.

Om een lang verhaal korter te maken: In Tulum heb ik een te gek beachparty met New Year gehad. Mijn nieuwjaarsduik(temperatuur) was ook erg aangenaam hahah. We hadden echt een hoop lol. Ook heb ik aan kitesurfen gedaan, de mangroves bezocht en in cenotes (fresh wáter in caves) gedoken.

In Dos Ojos en de Bat Cave (N 20, 19´, 27.7¨ en W 87 , 23´, 29.3¨) doken we tussen de stalgmieten en het was adembenemend om de lichtval van boven in de grotten te zien. Ook zagen we alle vleermuizen toen we even boven wáter kwamen. Nog meer bijzonder was de duik in cenotes Angelita. Allereerst zag ik een Americaanse crocodile in het wáter!! En daarbij gingen we tot 30 meter diep, waarbij ik me verwonderde over de mooie lichtval en de groene kleur van het wáter. Het leek of dat we al tot de bodem wáter, maar dat was een illusie. Het was een wolk van sulfate (de grens van zoet met zout wáter). Met zaklampen daalde we verder af door de wolk tote en diepte van 45 meter. Daar voelde ik me helemaal gelukkig hahah, beetje last van narcoses (stoned gevoel). Het was prachtig om de sulfaatkristallen op de basten van de bomen te zien. In cenotes Aktun Ha heb ik naast zoetwater schildpadden, de blind fish gezien!! Helemaal wit, geen pigment en geen ogen. Super! Het enige minpuntje was dat daar ook mijn ´onderwater´camera het begaf en ik weer geen foto´s kan maken… Het apparaat is er helemaal mee opgehouden. Balen helaas.

Nou, Cuba is in zicht! Mijn laatste twee weken.. Zoals gezegd, de tijd vliegt voorbij. Ik kijk er al naar uit om jullie weer op te zoeken in het ijzige Nederland. Laten we hopen op een elfstedentocht!!